Više od milijun automobila koji su preveliki da bi stali na standardna parkirna mjesta prodaje se svake godine u Ujedinjenom Kraljevstvu, a njihov broj raste, pokazala su istraživanja. Trend kupnje automobila većih od prosječnog gradskog parkirnog mjesta dovodi do toga da nova vozila postaju prevelika za urbane sredine, piše The Guardian.
Istraživači aktivističke udruge Clean Cities otkrili su da je od 2021. u Ujedinjenom Kraljevstvu prodano 4,6 milijuna automobila većih od uobičajenog gradskog parkirnog mjesta. Veći automobili smrtonosniji su u nesrećama zato što su teži i imaju visoke prednje krajeve, pa zbog toga žrtve u nesrećama padaju ispod vozila umjesto da budu odbačene u stranu. Osim toga, ispuštaju više otrovnih plinova u atmosferu.
"Automobili su svake godine sve veći, a naše ulice ostaju iste. Proizvođači automobila trebaju dati prednost vozilima normalne veličine koja se lakše parkiraju i manje su opasna za pješake. Ako želite kupiti golemi SUV, trebate platiti više za prostor koji zauzima", kaže Oliver Lord iz Clean Citiesa.
Veliki SUV-ovi, širi od 1,8 metara ili dulji od 4,8 metara, postaju sve popularniji, iako su preveliki za većinu parkirnih mjesta, uzrokuju više rupa na cestama i predstavljaju veću opasnost za građane. U 2024. godini prodano je rekordnih 1.213.385 automobila širih od 1,8 metara.
Neki gradovi počinju uvoditi mjere protiv vozila koja zauzimaju previše prostora. Pariz je uveo posebne cijene parkiranja za SUV-ove, što znači da vozači plaćaju trostruko više od onih koji voze obične automobile.
Gradonačelnik Londona Sadiq Khan izrazio je podršku sličnim mjerama. Kampanja Clean Cities također poziva na dodatne naknade za SUV-ove u skladu s prostorom koji zauzimaju i štetom koju nanose cestama i okolišu.
Harriet Edwards iz Suttona rekla je sljedeće: "Nije stvar samo u dodatnom stresu zbog parkiranja, nego i u osjećaju da u sudaru s jednim od tih golemih SUV-ova, ja i moja obitelj imamo znatno veći rizik od ozbiljnih ozljeda ili smrti. Ako uzrokuješ veću opasnost, stvaraš više rupa na cestama i zauzimaš više parkirnog prostora, pošteno je da i platiš više."
Zastupnica Zelenih u Domu lordova Jenny Jones prošlog je tjedna pokrenula inicijativu protiv SUV-ova: "Sviđa mi se potez Pariza kojim obeshrabruje korištenje ovih vozila. U Ujedinjenom Kraljevstvu, Bath i Islington uveli su slične mjere. Vlada bi trebala potaknuti i ostale sredine da učine isto. SUV-ovi zagađuju i često su u vlasništvu imućnijih građana, na štetu onih u siromašnijim područjima."