Volkswagen, BMW, Mercedes i Porsche u problemima. "Sudbinu nam kroje idioti"

SUNČANI proljetni dan u Wolfsburgu. Iz tvornice Volkswagena izlazi Carsten, 63-godišnji radnik na montažnoj traci. Povuče dim cigarete i uz dubok uzdah odmahne glavom. Tema dana - Trumpove nove carine. "Samo još jedan čavao u lijes njemačke autoindustrije", govori rezignirano.
Prisjeća se nedavnih najava o otpuštanjima, zatvaranju tvornica, ali i Dieselgatea, skandala koji je poljuljao temelje VW-a, i financijski i reputacijski. A sada SAD povećava carine na uvoz automobila s 2.5 na 25 posto.
"Sad smo stvarno u govnima", kaže kroz smijeh, u kojem se osjeća gorčina. "Što ti drugo preostaje nego se smijati?" Dodaje da u firmi radi više od 15 godina, ali mu je, kako kaže, "laknulo što za dvije godine ide u mirovinu". "Neću morati gledati kako se sve raspada", kaže,
S druge strane tvornice Ahmed žuri na vlak, ide po djecu nakon smjene na traci u Golfu. Ponosan je na svoj posao, ali priznaje da je zabrinut. "Unutra je sve sumornije", kaže. "Ionako smo razočarani šefovima zbog silnih grešaka. A sad nam sudbinu kroje još veći idioti."
Stephan, novi zaposlenik u odjelu električne infrastrukture, gleda širu sliku: "Kratkoročno će ovo biti teško za industriju i zemlju, ali možda nas natjera da se dugoročno osamostalimo od SAD-a. Samo da nas nova vlada brzo usmjeri u pravom smjeru."
Trumpov udar u srce njemačkog izvoza
Njemački automobili VW, BMW, Mercedes i Porsche tradicionalno se odlično prodaju u SAD-u. Tu su i strojevi, kemikalije, lijekovi, luksuz, od Montblancovih pera do odijela Hugo Boss. No upravo zbog toga Njemačka ima jedan od najvećih trgovinskih suficita prema SAD-u, što je čini ranjivom metom Trumpove trgovinske politike.
Naslov u Bildu sve sažima: "Trumpov gospodarski rat je u punom jeku, a Njemačka usred mete."
Institut IW procjenjuje da bi njemačko gospodarstvo zbog novih carina u Trumpovu četverogodišnjem mandatu moglo izgubiti i do 200 milijardi eura, što je pad BDP-a od 1.5%. Autori studije jasno kažu: "Ekonomska katastrofa za Njemačku." VW je lani u SAD-u prodao gotovo 380.000 vozila, uglavnom skupljih modela, što je 8% njegove ukupne prodaje. Ukupni izvoz njemačkih vozila i dijelova premašuje 37 milijardi eura.
"Nismo mi ti koji vas gulimo, to radi vaša vlada"
Volkswagen nije ostao pasivan. Obustavljene su željezničke pošiljke iz tvornice u Meksiku, ali i isporuke iz njemačke luke Emden. U poruci svojim distributerima najavili su novu "uvoznu pristojbu" da kupcima bude jasno tko diže cijene.
"Ne gulimo vas mi, već vaša vlada", rekao je jedan američki trgovac za njemačke medije, pod uvjetom anonimnosti.
Trump pritom gura narativ da će carine natjerati proizvođače da se presele u SAD. No veliki igrači poput VW-a, BMW-a i Mercedesa već godinama proizvode u Americi, lani su na američkom tlu proizveli čak 900.000 vozila. Isto vrijedi i za dobavljače poput Continentala i Boscha. Njemačka autoindustrija u SAD-u zapošljava oko 138.000 ljudi. No ni to ih ne štiti jer se mnogi dijelovi i dalje uvoze i na njih se sad plaćaju carine.
Automobili poskupljuju i do 50.000 dolara
Stručnjaci procjenjuju da će automobili poskupjeti od 5000 do čak 50.000 dolara, ovisno o segmentu. Prodaja je već skočila, kupci žele ugrabiti auto prije nego što cijene eksplodiraju. A Ford je najavio agresivne popuste, čak i one koji su dosad bili rezervirani za zaposlenike, pod sloganom: "Iz Amerike, za Ameriku."
Hildegard Müller, predsjednica udruge VDA, oštro kritizira američki zaokret: "Ovo nije 'America First', ovo je 'America Alone'. SAD se udaljava od pravila na kojima počiva svjetska trgovina."
Ferdinand Dudenhöffer, poznat kao "automobilski papa", upozorava: "Njemački proizvođači i dobavljači bit će teško pogođeni. Ako ovo potraje, proizvodnja će se seliti u SAD, a Njemačka će gubiti radna mjesta." Dodaje i da je Trump, gledano gospodarski, veći neprijatelj od Putina za njemačku automobilsku industriju.
Ekonomist Marcel Fratzscher poručuje: "Moramo se ojačati iznutra. Iskoristiti ovu krizu za reforme. I zajedno s EU uzvratiti, primjerice, oporezivanjem američkih digitalnih divova. Budućnost se ne stvara u Americi. Svoju budućnost stvaramo ovdje, u Njemačkoj. Vrijeme je za hrabrost."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati