Newsweek: Hrvatska - zvijezda Balkana na putu ulaska u EU i NATO
"SAMO desetljeće ranije Hrvatska je bila u ruševinama. Sada je ova zvijezda Balkana na putu ulaska u Europsku uniju i NATO savez", stoji u ovotjednom izdanju američkog Newsweeka, gdje se ne krije oduševljenje autocestom A1 i zadovoljstvo napretkom kojeg je Hrvatska ostvarila posljednjih godina.
"Nova hrvatska autocesta A1, duljine 416 kilometara, pruža se od blizine glavnog grada Zagreba, prema jugu i pruža poglede na planinske obronke i Jadransko more, koji oduzimaju dah. Izgrađena je u šest godina i koštala je tri milijarde eura, a slavljena je kao `nacionalni ponos`, `remekdjelo` i `autocesta za Europu`. Zaista, A1 je mnogo više od lijepe autoceste. Ona je simbol svega onoga što je, u posljednje vrijeme, u ovoj balkanskoj zemlji krenulo u dobrom smjeru", piše Newsweek.
"Nešto više od desetljeća ranije, Hrvatska je bila razorena ratom, ekonomija je bila u ruševinama, a više od 13 tisuća Hrvata je poginulo. No, sada je ova nacija od 4,4 milijuna stanovnika na putu ulaska u Europsku uniju i postajanja najnovijom članicom NATO saveza. Ostvaruje ekonomski rast od respektabilnih 4,8 posto godišnje, a prema izvješću NATO-a, Zagreb ostvaruje veoma snažan napredak, implementirajući ekonomske, političke i obrambene reforme", nastavlja se.
"Hrvatska kao uzor u regiji"
Autorica članka, Sonja Kolešnjikov-Jessop, osvrnula se i na predstojeće parlamentarne izbore: "25. studenog će se u Hrvatskoj održati parlamentarni izbori. Tri vodeće stranke, generalno gledajući, dijele jednaku viziju - Hrvatska treba biti zemlja slobodne trgovine i mjesto vladavine zakona demokracije".
Prema riječima Roberta Bradtkea, veleposlanika SAD-a u Hrvatskoj, politička stabilnost koja vlada u Hrvatskoj pretvorila nas je u "zemlju koja služi kao uzor u regiji". Newsweek podsjeća i na to da je prošlog mjeseca Hrvatska izabrana za nestalnu članicu Vijeća sigurnosti UN-a te da bi članicom NATO-a trebali postati do travnja iduće godine, a u EU ući 2010. ili 2011. godine.
"Slovenske ceste su horor, Hrvatska autocestom A1 dokazala političku stabilnost"
"Uspjeh Hrvatske je još i veći kada je se usporedi sa susjednim zemljama. Makedonija se EU neće pridružiti do najranije 2012. godine. Od ostalih `potencijalnih kandidata`, BiH i Srbija još uvijek pate od bolesti 90-ih: odljeva mozgova, nesposobne birokracije i loše infrastrukture. No, Hrvatska je, prema riječima ministrice vanjskih poslova Kolinde Grabar-Kitarović, eliminirala `regulatornu giljotinu`, koja je otežavala ulazak stranih investicija", navodi se, dok se jednoj od "najmlađih" članica EU - Sloveniji, zamjera "nedovoljan broj autocesta", što je prema riječima Charlotte Ruhe iz Europske banke za obnovu i razvoj, postalo "kosturom sukoba s EU". Istovremeno, Helga Konrad, ambasadorica Austrije u Hrvatskoj, slovenske ceste naziva "hororom".
"U Hrvatskoj je javna izgradnja krenula dobrim putem. Izgradnja autoceste A1 je posebno značajna jer je dokazala kako zemlja ima političku stabilnost da poveže velike količine novca i tehničku stručnost te da potakne suradnju javnih i privatnih osoba, sve bez optužbi za korupciju, koje su potkopale mnoge projekte. Stabilne institucije i širenje infrastrukture također su pomogli hrvatskom gospodarstvu. Turizam je u usponu, a izravna strana ulaganja ove će godine premašiti četiri milijarde eura, u usporedbi sa 2,7 milijardi eura u 2006. godini", piše Newsweek.
"Korupcija i dalje veliki problem"
Glasnogovornica Europske komisije Krisztina Nagy je rekla kako je "Hrvatskoj ostalo još puno posla" te mora "pojačati napore" kada je riječ o "smanjenju sudskih zaostataka i poštivanju manjina iz drugih balkanskih zemalja".
"No, bez obzira na uspjeh autoceste A1, korupcija je i dalje veliki problem. Policijski službenici često vole `zažmiriti` na prekršaje, u zamjenu za mito. Iako su donesene široke antikorupcijske mjere, procesuiranje je i dalje ograničeno. No, prema ocjeni Transparency Internationala, broj slučajeva zloupotrebe je u opadanju. Ako se tako nastavi, Hrvatska će se uskoro priključiti EU, što će biti postignuće koje će obilježiti kraj jednog jako dugog puta", završava Newsweek.
I.M.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati